SVT toppar med 4,1 miljoner tittare medan Netflix går om TV4 och SkyShowtime kliver in på topplistan
December avslutade året med ökande tittarsiffror för de flesta streamingtjänster. SVT befäster sin förstaplats med en veckoräckvidd på 4,1 miljoner, den högsta under hela året. Netflix tar andraplatsen och går förbi TV4, som landar på tredje plats efter en minskning i tittandet jämfört med november.
YouTube behåller fjärdeplatsen och ökar sin räckvidd till 1,91 miljoner, medan Warner Bros. Discovery minskade något men ligger fortfarande över sitt årsgenomsnitt på 1,29 miljoner tittare. Samtidigt knappar Viaplay in på Warner Bros. Discovery.
SkyShowtime tar sig för första gången in bland de tio största streamingtjänsterna. Med en räckvidd på 180 000 går de förbi Apple TV+ som hamnar utanför topplistan.
Med decembers data summerar vi också 2024 års genomsnittliga veckoräckvidd:
- SVT toppar året med i snitt 3,06 miljoner tittare per vecka.
- Netflix följer som tvåa med 2,26 miljoner.
- TV4 tar tredjeplatsen med 2,04 miljoner.
Dessa tre aktörer har under året dominerat den svenska streamingmarknaden på TV-skärmen.
”När man jämför det streamade tittandet i december med helåret 2024 finner man att rankingen i stort sett är densamma, men att nivåerna inte oväntat är högre i december eftersom många fler tittare har möjlighet att se på dessa tjänster (och på linjära TV-kanaler) under ledigheterna. Vi kan nu se fram emot ett intressant streamingår 2025, där kampen om första platsen kan bli jämn samtidigt som vi ser att YouTube utmanas av flera aktörer om fjärdeplatsen. En bit längre ner ser vi också att Amazon Prime Video, som ökat sitt tittande under 2024, utmanas av Paramount och nu även av SkyShowTime”, säger MMS VD Magnus Anshelm.
MMS mäter allt streamingtittande på TV-skärmar i hemmen och topplistan publiceras varje månad.