
Som vi alla vet så har tittandet på TV förändrats under flera år och vi ser en transformation från TV till onlinevideo. TV-skärmen har fortfarande en central plats i våra hem men vi tittar även på video i våra mobiler, plattor och datorer.MMS har mätt TV sedan 1993 och onlinevideo sedan […]
I år drog Kalle och hans vänner en publik på 3 411 000 tittare på julafton. Programmet är ett av våra mest folkkära genom tiderna och har en stabil publik år efter år. Kalle hade ett rekordtittande under pandemiåret 2020. Årets tittarsiffra är lägre än tidigare år, men den är […]
Efter mycket omfattande kvalitetstester av dataunderlaget för radions nya transaktionsvaluta har MMS beslutat att skjuta fram lanseringen från 1/9 till 5/9. Syftet är att ge möjlighet till slutjusteringar av valutans kvalitet.Jag beklagar djupt denna försening, men hoppas på branschens […]
Att som annonsör kunna jämföra effektivitet mellan radio och andra medieslag är avgörande för att kunna göra rätt investering. Därför gör MMS det nu enklare. Den 1 september införs en ny modellering av transaktionsvalutan för radio i Sverige.Efter att ha blivit uppvaktade av […]
Under det första kvartalet i år ser vi att den totala TV-reklamen (linjär-TV och onlinevideo) har ökat jämfört med tidigare år. Gör vi ett nedslag i linjär-TV respektive onlinevideo så ser vi att reklamen på båda plattformarna har ökat. Därmed har det totala antalet TRP ökat. Än så […]
TV:n har länge varit symbolen för lägerelden, vi har samlats i TV-soffan och tittat tillsammans. Idag har vi tillgång till mer videoinnehåll än någonsin och tillgängligheten är stor då de flesta av oss har tillgång till flera skärmar var.Vanligtvis väljer man den stora skärmen för […]
Kalle Anka och hans vänner är ett av våra mest folkkära program genom tiderna. Även i år drog Kalle med vänner en stor publik och programmet hade närmare 3,8 miljoner tittare på julafton. De senaste tio åren har Kalle haft en stabil publik på mellan 3,5 och 4 miljoner tittare. Förra […]
De svenska hushållen har idag i genomsnitt 7 skärmar per hushåll*, det inkluderar TV-apparater, datorer, mobiltelefoner och surfplattor. Alla dessa skärmar används bland annat till att konsumera rörligt innehåll. Mycket av vårt tittande på rörligt sker dock fortfarande på TV-skärmen. […]
Marknaden för rörlig bild befinner sig i ständig förändring. Betald streaming har vuxit sig allt starkare, räckvidden ökar och vi konsumenter skaffar oss fler abonnemang. Det är många aktörer som slåss om tittarnas uppmärksamhet. Men hur ser utvecklingen ut för de kostnadsfria […]
Nu har MMS kommit i mål med det största avtalet i MMS historia och Nielsen blir mätleverantören för både TV och onlinevideo. Med det här kontraktet framtidssäkrar MMS mätningarna så att vi är redo att kunna redovisa en totalvaluta för TV och onlinevideo när marknaden vill.Med det nya […]