Pressrum

  • MMS mäter nu totala räckvidder för TV och...
    av Karina Malmsten på 6 februari 2023 kl. 07:00

    Som vi alla vet så har tittandet på TV förändrats under flera år och vi ser en transformation från TV till onlinevideo. TV-skärmen har fortfarande en central plats i våra hem men vi tittar även på video i våra mobiler, plattor och datorer.MMS har mätt TV sedan 1993 och onlinevideo sedan […]

  • Så här många tittade på Kalle och hans vänner
    av Karina Malmsten på 27 december 2022 kl. 11:01

    I år drog Kalle och hans vänner en publik på 3 411 000 tittare på julafton. Programmet är ett av våra mest folkkära genom tiderna och har en stabil publik år efter år. Kalle hade ett rekordtittande under pandemiåret 2020. Årets tittarsiffra är lägre än tidigare år, men den är […]

  • MMS: Lanseringen av nya transaktionsvalutan för...
    av Magnus Anshelm på 1 september 2022 kl. 06:43

    Efter mycket omfattande kvalitetstester av dataunderlaget för radions nya transaktionsvaluta har MMS beslutat att skjuta fram lanseringen från 1/9 till 5/9. Syftet är att ge möjlighet till slutjusteringar av valutans kvalitet.Jag beklagar djupt denna försening, men hoppas på branschens […]

  • MMS tar över ansvaret för radions...
    av Magnus Anshelm på 8 augusti 2022 kl. 09:00

    Att som annonsör kunna jämföra effektivitet mellan radio och andra medieslag är avgörande för att kunna göra rätt investering. Därför gör MMS det nu enklare. Den 1 september införs en ny modellering av transaktionsvalutan för radio i Sverige.Efter att ha blivit uppvaktade av […]

  • Tillväxt för total TV-reklamen under första...
    av Karina Malmsten på 21 april 2022 kl. 12:26

    Under det första kvartalet i år ser vi att den totala TV-reklamen (linjär-TV och onlinevideo) har ökat jämfört med tidigare år. Gör vi ett nedslag i linjär-TV respektive onlinevideo så ser vi att reklamen på båda plattformarna har ökat. Därmed har det totala antalet TRP ökat. Än så […]

  • Lägereldstittandet finns på alla skärmar
    av Karina Malmsten på 12 april 2022 kl. 07:59

    TV:n har länge varit symbolen för lägerelden, vi har samlats i TV-soffan och tittat tillsammans. Idag har vi tillgång till mer videoinnehåll än någonsin och tillgängligheten är stor då de flesta av oss har tillgång till flera skärmar var.Vanligtvis väljer man den stora skärmen för […]

  • Kalle och hans vänner drog stor publik på...
    av Karina Malmsten på 27 december 2021 kl. 13:29

    Kalle Anka och hans vänner är ett av våra mest folkkära program genom tiderna. Även i år drog Kalle med vänner en stor publik och programmet hade närmare 3,8 miljoner tittare på julafton. De senaste tio åren har Kalle haft en stabil publik på mellan 3,5 och 4 miljoner tittare. Förra […]

  • TV-husen vinner matchen om den stora skärmen
    av Karina Malmsten på 10 december 2021 kl. 09:50

    De svenska hushållen har idag i genomsnitt 7 skärmar per hushåll*, det inkluderar TV-apparater, datorer, mobiltelefoner och surfplattor. Alla dessa skärmar används bland annat till att konsumera rörligt innehåll. Mycket av vårt tittande på rörligt sker dock fortfarande på TV-skärmen. […]

  • Störst ökning av tittandet på betalda...
    av Karina Malmsten på 1 december 2021 kl. 12:48

    Marknaden för rörlig bild befinner sig i ständig förändring. Betald streaming har vuxit sig allt starkare, räckvidden ökar och vi konsumenter skaffar oss fler abonnemang. Det är många aktörer som slåss om tittarnas uppmärksamhet. Men hur ser utvecklingen ut för de kostnadsfria […]

  • MMS framtidssäkarar valutorna genom ett nytt...
    av Karina Malmsten på 5 oktober 2021 kl. 10:32

    Nu har MMS kommit i mål med det största avtalet i MMS historia och Nielsen blir mätleverantören för både TV och onlinevideo. Med det här kontraktet framtidssäkrar MMS mätningarna så att vi är redo att kunna redovisa en totalvaluta för TV och onlinevideo när marknaden vill.Med det nya […]