Pressrum

  • Streamingvanor skiljer sig mellan betalande och...
    av Karina Malmsten på 1 december 2023 kl. 08:10

    Enligt MMS senaste rapport, Trend & Tema, ser vi att antalet streamingtjänster per hushåll fortsätter att stiga. Ett svenskt hushåll har idag i genomsnitt tillgång till 3 olika betaltjänster, jämfört med 2,6 tjänster för ett år sedan. Ju fler tjänster man har, desto mindre sannolikt […]

  • Stora annonsörer fortsätter att välja TV-reklam
    av Karina Malmsten på 2 november 2023 kl. 08:26

    MMS har under året lanserat totala programtittarsiffror och har sedan i somras även inkluderat reklam i mätningen. Detta innebär att allt tittande räknas in, oavsett om reklamen visas på linjär-TV eller en playtjänst och oavsett skärm, tex TV-skärm, mobil eller dator. Med MMS […]

  • MMS totalmätning visar nu också...
    av Karina Malmsten på 30 juni 2023 kl. 13:17

    Under det första halvåret har MMS i flera steg introducerat en ny totalmätning av video. Först ut var totalmätningen för programtittarsiffror, där man kan se den samlade räckvidden för program som gått både på TV och onlinevideo. Det senaste tillskottet är att man kan se den totala […]

  • MMS mäter nu totala räckvidder för TV och...
    av Karina Malmsten på 6 februari 2023 kl. 07:00

    Som vi alla vet så har tittandet på TV förändrats under flera år och vi ser en transformation från TV till onlinevideo. TV-skärmen har fortfarande en central plats i våra hem men vi tittar även på video i våra mobiler, plattor och datorer.MMS har mätt TV sedan 1993 och onlinevideo sedan […]

  • Så här många tittade på Kalle och hans vänner
    av Karina Malmsten på 27 december 2022 kl. 11:01

    I år drog Kalle och hans vänner en publik på 3 411 000 tittare på julafton. Programmet är ett av våra mest folkkära genom tiderna och har en stabil publik år efter år. Kalle hade ett rekordtittande under pandemiåret 2020. Årets tittarsiffra är lägre än tidigare år, men den är […]

  • MMS: Lanseringen av nya transaktionsvalutan för...
    av Magnus Anshelm på 1 september 2022 kl. 06:43

    Efter mycket omfattande kvalitetstester av dataunderlaget för radions nya transaktionsvaluta har MMS beslutat att skjuta fram lanseringen från 1/9 till 5/9. Syftet är att ge möjlighet till slutjusteringar av valutans kvalitet.Jag beklagar djupt denna försening, men hoppas på branschens […]

  • MMS tar över ansvaret för radions...
    av Magnus Anshelm på 8 augusti 2022 kl. 09:00

    Att som annonsör kunna jämföra effektivitet mellan radio och andra medieslag är avgörande för att kunna göra rätt investering. Därför gör MMS det nu enklare. Den 1 september införs en ny modellering av transaktionsvalutan för radio i Sverige.Efter att ha blivit uppvaktade av […]

  • Tillväxt för total TV-reklamen under första...
    av Karina Malmsten på 21 april 2022 kl. 12:26

    Under det första kvartalet i år ser vi att den totala TV-reklamen (linjär-TV och onlinevideo) har ökat jämfört med tidigare år. Gör vi ett nedslag i linjär-TV respektive onlinevideo så ser vi att reklamen på båda plattformarna har ökat. Därmed har det totala antalet TRP ökat. Än så […]

  • Lägereldstittandet finns på alla skärmar
    av Karina Malmsten på 12 april 2022 kl. 07:59

    TV:n har länge varit symbolen för lägerelden, vi har samlats i TV-soffan och tittat tillsammans. Idag har vi tillgång till mer videoinnehåll än någonsin och tillgängligheten är stor då de flesta av oss har tillgång till flera skärmar var.Vanligtvis väljer man den stora skärmen för […]

  • Kalle och hans vänner drog stor publik på...
    av Karina Malmsten på 27 december 2021 kl. 13:29

    Kalle Anka och hans vänner är ett av våra mest folkkära program genom tiderna. Även i år drog Kalle med vänner en stor publik och programmet hade närmare 3,8 miljoner tittare på julafton. De senaste tio åren har Kalle haft en stabil publik på mellan 3,5 och 4 miljoner tittare. Förra […]