
Säkra oberoende, transparenta och rättvisa mediemätningar i Europa. MMS är stolta grundare och medlemmar i detta viktiga initiativ.
MMS (Mediamätning i Skandinavien) har tillsammans med andra ledande europeiska branschorganisationer, medieägare och researchföretag, gått ihop för att bilda ”Audience Measurement Coalition” (AMC). AMC lanseras för att främja oberoende, transparenta och rättvisa mediemätningar i Europa. Organisationen kommer att vara en viktig röst gentemot europeiska beslutsfattare i dessa frågor, särskilt i samband med implementeringen av European Media Freedom Act – den första lagstiftningen i sitt slag som bland annat reglerar mediemätningar. Lagen trädde i kraft den 7:e maj 2024 och de nya reglerna blir fullt tillämpbara den 8:e augusti 2025.
MMS har även blivit invalda i AMC:s styrelse genom Danielle Aldén, som är vice VD på MMS.
”Vi ser ett behov av att bidra till en balanserad och effektiv EU-lagstiftning inom mediemätningar. Genom att vara med och starta AMC kan vi säkerställa att vår kunskap och våra insikter i frågan når beslutsfattare, samtidigt som vi verkar för långsiktiga lösningar som gynnar den svenska mediemarknaden och samhället i stort.” säger Danielle.
AMC:s huvudsakliga syfte är att upprätthålla professionella standarder för mediemätningar i Europa. Organisationen fungerar som en internationell referenspunkt för kunskap och information i dialog med beslutsfattare, myndigheter och andra aktörer.
Organisationen grundades av MMS (Sverige), Médiamétrie (Frankrike) och ARMA (Rumänien), tillsammans med researchföretag som Nielsen, Kantar Media och GfK. Flera andra aktörer från bland annat Tyskland, Belgien, Nederländerna, Danmark, Finland och Norge, har också anslutit sig till organisationen.
Sök mer information om AMC på följande länk: