Pressrum

  • Topplista september - tittandet fortsätter att...
    av Karina Malmsten på 9 oktober 2025 kl. 10:19

    Hösten är här, och med det ökar TV- och streamingtittandet i de svenska hemmen. I streamingtoppen för september har nästan alla mediebolag vuxit, med undantag för Meta och Snapchat som backar marginellt.SVT behåller förstaplatsen med 6,5 miljoner tittare i veckan, följt av Youtube som […]

  • Topplista augusti - tittandet ökar igen visar...
    av Karina Malmsten på 17 september 2025 kl. 07:59

    Efter sommarens semestermånader ser vi en tydlig återgång i tittandet och i augusti ökar veckoräckvidderna för samtliga mediebolag, jämfört med juli. Störst är SVT, som når ut till 6,3 miljoner tittare per vecka. YouTube behåller andraplatsen med 5,5 miljoner tittare, en placering som […]

  • Topplista juli: Minskad räckvidd - SVT fortsatt...
    av Tilda Liske på 6 augusti 2025 kl. 07:38

    I juli månad minskar veckoräckvidden på samtliga tjänster, vilket är en vanlig effekt under semestertider. SVT behåller förstaplatsen med 5,9 miljoner tittare per vecka, följt av Youtube med 5,2 och TV4 med 4,6 miljoner. Nedgången i tittandet blir särskilt tydlig hos de mer etablerade […]

  • Topplista juni - lägre räckvidder för de...
    av Karina Malmsten på 3 juli 2025 kl. 07:01

    Juni månads Video In Home-mätning från MMS visar att de flesta aktörer tappade i räckvidd jämfört med maj. SVT behåller ohotat förstaplatsen, trots ett visst tapp sedan föregående månad. YouTube klättrar till andra plats och passerar TV4, som nu ligger trea.Meta går från sjätte till […]

  • Topplista maj - små men tydliga skillnader i vad...
    av Magnus Anshelm på 10 juni 2025 kl. 07:00

    Maj månads Video In Home-mätning från MMS visar fortsatt stabilitet i topplistan för videokonsumtionen i hemmet. SVT, TV4 och YouTube ligger kvar som de tre största aktörerna i befolkningen 3–99 år, precis som i april. Warner Bros. Discovery har tappat fjärdeplatsen till förmån för […]

  • Ny topplista för videokonsumtion i hemmet:...
    av Karina Malmsten på 8 maj 2025 kl. 09:41

    MMS har utvecklat det som vi tidigare kallade för Streamingtopplistan, eftersom vi nu mäter all videokonsumtion i hemmet. Förutom tittande via TV-skärmar (både linjära sändningar och streamad konsumtion) inkluderas även video på mobiler, surfplattor och datorer.*"Det är med stor glädje […]

  • Ny mätning visar hela bilden av...
    av Karina Malmsten på 10 april 2025 kl. 06:58

    Nu lanseras Video In Home – Sveriges första mätning som fångar upp allt videotittande i hemmet, oavsett om det sker på mobilen, surfplattan eller tv-skärmen.Med den här nya mätningen kan vi för första gången jämföra olika videotjänsters faktiska andel av tittartiden, oavsett om det […]

  • MMS utvecklar videomätningen med ny leverantör
    av Magnus Anshelm på 27 mars 2025 kl. 10:44

    Marknaden för video blir alltmer komplex, olika mediebolag erbjuder sitt videoinnehåll på en mängd plattformar och med olika tekniska lösningar. Denna utveckling har pågått under en längre tid och har accelererat de senaste åren. Därför måste vi på MMS säkerställa att vi även i […]

  • Streamingtittandet i februari - högre tillväxt...
    av Karina Malmsten på 14 mars 2025 kl. 09:00

    Februari visade på ett starkt streamingtittande, där majoriteten av aktörerna ökade sin veckoräckvidd jämfört med samma månad förra året. SVT behöll förstaplatsen och nådde 3,7 miljoner tittare, vilket är en ökning med 11% jämfört med februari 2024.TV4 låg kvar på andraplatsen […]

  • Stabil start på streamingåret –TV4 åter...
    av Karina Malmsten på 12 februari 2025 kl. 07:59

    Januari inledde 2025 med fortsatt starkt streamingtittande. Jämfört med december ser vi några mindre förändringar i topplistan, men även vissa tydliga skiften.SVT toppar listan, och även om räckvidden minskat sedan december 2024 når SVT en räckvidd med 3,48 miljoner tittare per vecka, […]