Topplista maj- YouTube, SVT och TikTok topp tre för pojkar 12-19 år

Topplista maj – små men tydliga skillnader i vad flickor och pojkar tittar på

Maj månads Video In Home-mätning från MMS visar fortsatt stabilitet i topplistan för videokonsumtionen i hemmet. SVT, TV4 och YouTube ligger kvar som de tre största aktörerna i befolkningen 3–99 år, precis som i april. Warner Bros. Discovery har tappat fjärdeplatsen till förmån för Viaplay som visade hockey-VM i slutet av maj.

I övrigt är förändringarna små och Meta, Netflix, Disney, Schibsted och Snap behåller sina placeringar jämfört med april.

Vid en jämförelse mellan pojkars och flickors konsumtion (12-19 år) ser vi att YouTube dominerar hos båda grupperna, men pojkarna tittar mer på YouTube än vad flickorna gör. Däremot ser vi att SVT, TV4 och Netflix har högre räckvidder bland flickorna än bland pojkarna. Det är också värt att notera att Snapchat placerar sig något högre bland flickorna och TikTok ligger på tredje plats bland pojkarna och femte plats bland flickorna när det gäller videokonsumtion i hemmet. 

MAJ 2025

Källa: MMS Streamingmeter 2025, räckviddskriterium minst 1 sammanhängande minut, MMS-månad, dvs hela kalenderveckor. 

MMS mäter allt tittande på video i de svenska hemmen och topplistan publiceras varje månad.

Video In Home-mätningen bygger på data från panelhushållens router och People Meter-mätaren och ger en heltäckande bild av videokonsumtionen i svenska hushåll. Linjära sändningar och streamad konsumtion via TV:n, streaming på mobiler, surfplattor och datorer ingår. MMS tittarpanel består av 3000 hushåll.

Visa alla nyheter