Google Visualization API Sample

Så mäts TV-tittandet

People meter

MMS har sedan 1993 genomfört TV-mätningar i Sverige med s.k. People Meters. Systemet bygger på att medlemmarna i en tittarpanel, representativ för den svenska TV-befolkningen, rapporterar om sitt TV-tittande via elektroniska mätare. I förhållande till andra mer traditionella metoder, som telefonintervjuer, enkäter med flera, är People Meter-metoden säkrare, snabbare och mer kostnadseffektiv. MMS äger all information kring TV-tittandet och Nielsen Audience Measurement står för fältarbete och datainsamling.

Så mäts TV-tittandet

Tittarpanelen består av 1200 rapporterande hushåll motsvarande cirka 2600 personer. Varje hushåll är utrustad med en mätare med tillhörande fjärrkontroll, med vilken varje hushållsmedlem loggar in sig med en personlig knapp. En display på TV-mätaren bekräftar alla knapptryckningar som görs. Tillfälliga gäster i hushållet registrerar också sitt TV-tittande samt uppgifter om kön och ålder. För hushållets ordinarie medlemmar finns förutom kön och ålder ytterligare en stor mängd bakgrundsdata inkodade. I panelhushållen finns en mätare per TV-apparat. Mätaren registrerar tittandet genom att lyssna av ljudet som spelas upp och varje natt överförs informationen till Nielsen Audience Measurement via telefonnätet eller GSM. Ljudet som mätarna fångat upp matchas sedan mot ett referensbibliotek för att ta reda på vad som tittats på samt om det sågs live eller tidsförskjutet.

Program och reklam

Hos Nielsen Audience Measurement samkörs tittardata med bakgrundsdata från panelen. Program- och reklam(spot)loggar skickas varje morgon till MMS från våra loggivande TV-kanaler. Program och spotar kvalitetssäkras och klassificeras av MMS produktionsteam. Även trailers och sponsring redovisas. För att säkerställa sänd reklam kontrolleras TV-kanalens spotlogg mot en annan oberoende källa.

MMS processar sedan informationen tillsammans med tittardata i olika format, såväl standardiserat som skräddarsytt och levererar till kunder. Det innebär att fakta om svenskens TV-tittande rapporteras till kunder och andra aktörer redan påföljande förmiddag, bara några timmar efter sändning. TV-tittandet mäts för drygt 120 kanaler, sekund för sekund och redovisas på minutnivå. Tittardata gäller idag dock enbart det tittande som äger rum i den ordinarie bostaden, inte i fritidshus eller på offentliga platser.

Kontroller

Dagligen genomförs kontroller för att säkerställa att panelmedlemmarna registrerar sitt TV-tittande på rätt sätt. Registreringen av tittande sker inte i de fall då tittande sker på en icke-identifierad kanal, panelindividen har glömt logga in sig som TV-tittare, eller om demografiska data gällande tillfälliga gäster saknas. Kontinuerligt görs telefonuppföljningar för att studera hur väl tittardata överensstämmer med panelmedlemmarnas inloggningar. Läs mer här

Panelens representativitet

För att nå målet, att panelen vid varje tillfälle ska vara representativ för den svenska TV-befolkningen, genomförs noggranna analyser. I dessa har man funnit att vissa kontrollvariabler har en större inverkan på TV-tittandet än andra:

• Utbildning: gymnasial eller eftergymnasial.
• Tittarkonsumtion: hög, mellan eller låg
• Familjesituation: enpersonshushåll eller tvåpersonshushåll, med eller utan barn.
• Ålder

Hur panelens sammansättning ser ut avgörs av resultaten från den basundersökning som genomförs av MMS två gånger om året. Dessa undersökningar, som omfattas av totalt 9000 intervjuer per år, fungerar som rekryteringskälla för panelhushåll, uppdaterar panelens sammansättning, samt justerar universumtalen som ligger till grund för beräkningen av tittarsiffrorna

Analyser av tittandet

TV-tittandet kan analyseras på många olika sätt. Många i branschen är intresserade av hur många som har sett ett visst program, om publiken följer en hel TV-serie och vilka målgrupper som har sett ett visst program eller en reklamkampanj.

En annan vanlig användning är att studera topplistor, antingen i hela TV-befolkningen eller i vissa målgrupper. Det är också möjligt att analysera tittandet i tidsperioder eller studera tittarflödet till och från en specifik kanal. En relativt stor del av tittardata gäller reklam. Mediebyråerna och de kommersiella kanalerna följer upp hur många som sett reklamkampanjerna i TV. Analyser av tittandet på reklamen används sedan vid prissättning av reklamutrymmet.

Analyser av tittandet går att göra på konsoliderat data, vilket är den officiella valutan eller på Overnights.

Konsoliderat data (KO)

Den slutgiltiga officiella valutan som redovisas när konsolideringsperioden är slut och allt tittande har fångats upp. Denna siffra ska användas när de slutliga analyserna av tittande görs samt vid jämförelse med andra programs tittande. (KO = L + T0 + T1 + T2 + T3 + T4 + T5 + T6 + T7)

Overnights (OV)

Preliminärt tittardata som redovisas dagen efter livedagen och innehåller livetittande samt VOSDAL (viewed on same day as live, tidsförskjutet tittande som sker under samma dygn som TV-sändningen (livedagen)). Denna siffra kan användas för att få en preliminär uppgift om programmets tittande dagen efter sändning (OV = L + T0)

Tittarkomponenter
• (L) Live
• (T0) VOSDAL-viewed on same day as live
• (T1) Time shifted on 1st day after Live day
• (T2) On 2nd day after
• (T3) On 3rd day after
• (T4) On 4th day after
• (T5) On 5th day after
• (T6) On 6th day after
• (T7) On 7th day after
Tittarmått
Rating, anges i % eller 000-tal

Andel eller antal av en viss målgrupp som har sett ett program. Allt upprepat tittande upp till 7 dagar efter livedagen läggs tillbaks till ordinarie sändningstid för livedagen. En tittare kan således räknas flera gånger under konsolideringsperioden.

Reach/ Räckvidd, anges i % eller 1000-tal

Andel eller antal tittare som sett ett specificerat minsta antal sammanhängande minuter under en tidsperiod. En panelindivid kan bara räknas en gång oavsett om det är livetittande eller TS-tittande och avsett hur många gånger denne tittar. En gång är lika med ett tittarpass som uppfyller aktuellt räckviddskriterium.

Share/tittartidsandel, anges i %

Andel av den totala tittartiden som under given tidsperiod tillfaller ett visst program eller kanal. Timeshift-tittandet adderas på samma sätt som för rating. Beteckningen ”Live-share” kan användas för en alternativ version av share där TS-tittande exkluderas.

Tittartid, anges i minuter

Mått som redovisar hur lång genomsnittlig tid en målgrupp tittat på TV eller på en specifik kanal. Allt upprepat tittande upp till 7 dagar efter livedagen läggs tillbaks till ordinarie sändningstid för livedagen. En tittare kan således räknas flera gånger under konsolideringsperioden.

Gyllene regler

För att tittarsiffror från systemet ska utgöra officiell valuta så ska de vara framställda enligt officiella räkneregler.
MMS Gyllene regler är avsedd för

  • Tyngre användare av people meter data
  • Utvecklare
  • Systemägare
  • De som vill veta exakt hur Svenska tittarsiffror beräknas och vilka definitioner som finns.

Official calculation methodology – Technical approach.

MMS Golden Rules are intended for:

  • Heavy users of people meter output
  • Software developers
  • Owners of software
  • Anyone who wants to understand exactly how Swedish television viewing figures are calculated and all about Swedish definitions
MMS Filmkodsgenerator

MMS Filmkodsgenerator

Sveriges mediebransch har efterfrågat en oberoende distributör av officiella filmkoder och MMS
har fått i uppdrag att ta fram en tjänst för att tillgodose detta behov.

En filmkod är en unik kod som ska representera en unik reklamfilm.
Ur MMS Filmkodsgenerator kan du som kund generera en officiell filmkod att representera en svensk rörlig reklamfilm som ska mätas av MMS på alla plattformar på både TV och Online.

Det är enkelt och utan kostnad, skapa ett konto och följ anvisningarna. Du bifogar reklamfilmen som du vill ansöka om en filmkod för samt fyller i information kring reklamfilmen.

Dagligen kontrollerar MMS i en verifieringsprocess både reklamfilm och angiven information.
När filmkoden fångas upp i MMS mätning kopplas den samman men rätt produkt, annonsör och mediebyrå.

Kontakta reklam@mms.se för mer information