Google Visualization API Sample

Nyheter

MMS årsrapport för 2015

TV-tittandet ökade under 2015, både på TV och online video.

67217-bullfinch_500De senaste årens nedgång i tittartid på TV vände till en liten ökning under 2015. Tittandet på online video i MMS Webb-TV-mätning ökade med runt 60 procent både räknat på starter och uppspelad tid.

– TV-året 2015 var ett starkt år både för TV och online video. Den nedgång vi sett i TV-tittartiden under de senaste åren ersattes under 2015 av en liten uppgång, även om vi här kan se hur utvecklingslinjerna skiljer sig mellan olika målgrupper, säger MMS vice VD Pirjo Svedberg.

De mest sedda programmen var finalen i Melodifestivalen och Kalle Anka och hans vänner önskar god jul.

– Julen är också den tid på året då vi tittar mest på TV tillsammans, vilket tyder på att TVn fortfarande fyller en roll för gemensamt tittade vid speciella tillfällen. Andra program med mycket tittande är större sportevenemang, som när landslaget spelar fotboll eller sändningarna från VM i längdskidor, säger Pirjo Svedberg.

De vi tjänster som ingår i MMS webb-TV-mätning fortsatte att öka mellan 2014 och 2015. Några av de mest sedda programmen var sändningarna från prinsbröllopet i juni, julkalendern under december. Men även Skid-VM i Falun och Melodifestivalen har nått stora publiker i webb-TV-formatet.

Rapporten i sin helhet finns att hämta här.

 

Posted in: Nyheter

Leave a Comment (0) →